Το βιβλίο αυτό είναι μια πρόταση διδασκαλίας βιωματικού χαρακτήρα και δίνει στον εκπαιδευτικό υλικό – ιδέες προκειμένου να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών του και να δημιουργήσει μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στη διάρκεια του μαθήματος, με στόχο όχι απλώς τη θεωρητική προσέγγιση κάθε μουσικού φαινομένου, αλλά κυρίως την ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών:
α) να το αναπαράγουν (τραγουδώντας ή παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο)
β) να το αναγνωρίζουν (όταν το ακούν).
Τα στάδια που ακολουθούνται είναι:
- παρουσίαση ενός μουσικού φαινομένου (θεωρητική προσέγγιση)
- τρόπος που ακούγεται (χρήση ασκήσεων και αντιπροσωπευτικών παραδειγμάτων γνωστών μελωδιών κλασικής και παραδοσιακής μουσικής διαφόρων χωρών)
- τρόπος που τραγουδιέται (χρήση ρυθμικών και μελωδικών σολφέζ)
- ακουστική αναγνώρισή του (χρήση ασκήσεων καλλιέργειας ακοής και dictée)
Τα σολφέζ αποτελούνται από ευχάριστες μελωδίες που σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες συνοδείες στο πιάνο (που περιέχονται στα CD – αρχεία ήχου) αποτελούν αυτοτελείς μουσικές συνθέσεις σύγχρονου χαρακτήρα (swing, ragtime κτλ.) με ιδιαίτερα μουσικό ενδιαφέρον, ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό χαρακτήρα της «άσκησης».
Το συνοδευτικό «Βιβλίο για τον καθηγητή», περιέχει τα σολφέζ εναρμονισμένα και γραμμένα σε παρτιτούρα για πιάνο (με αναγραφόμενες και τις συγχορδίες).
Εκτός από το μάθημα της Θεωρίας και Σολφέζ, το βιβλίο χρησιμοποιείται συχνά στο μάθημα:
- μουσικού οργάνου (πιάνο, βιολί, φλάουτο κτλ.)
- χορωδίας
- πρίμα βίστα
- προετοιμασίας για τον « Έλεγχο μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων, για την εισαγωγή σε τμήματα Μουσικών Σπουδών.
Επίσης, τα σολφέζ (σε συνδυασμό με την παρτιτούρα από το βιβλίο του καθηγητή) χρησιμοποιούνται ως κομμάτια – ρεπερτόριο στην εκμάθηση μουσικού οργάνου.
Το βιβλίο αυτό διδάσκεται σε μουσικά σχολεία, ωδεία, ιδιωτικά σχολεία, τμήματα μουσικών σπουδών , χορωδίες, φιλαρμονικές κτλ. και είναι κατάλληλο για μαθητές ηλικίας από 9 ετών και πάνω.
Στόχος αυτού του βιβλίου είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον τέτοιο, όπου η εκμάθηση της μουσικής να μετατρέπεται σε μια ευχάριστη και ενδιαφέρουσα ενασχόληση. Αυτό γίνεται με την προσέγγιση κάθε μουσικού φαινομένου, όσο γίνεται πιο πιστά στον τρόπο που ακούμε και αντιλαμβανόμαστε τη μουσική. Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται συχνά ως παραδείγματα γνωστές μελωδίες από την κλασική, παραδοσιακή και σύγχρονη μουσική διαφόρων χωρών.
Η αναπτυγμένη ικανότητα ακουστικής διάκρισης και αναγνώρισης μουσικών φαινομένων, είναι χρήσιμη σε έναν μουσικό στην εκμάθηση μουσικού οργάνου, στη συμμετοχή σε μουσικά σύνολα, ορχήστρες, χορωδίες, μπάντες φιλαρμονικών κτλ.
Χρησιμοποιώντας:
- ασκήσεις καλλιέργειας της ακοής
- ασκήσεις αναγνώρισης παρόμοιων ρυθμικών και μελωδικών μοτίβων
- ασκήσεις απόσπασης προσοχής
- ασκήσεις μίμησης
- ασκήσεις σε κινητό Ντο
- ασκήσεις prima vista
- ασκήσεις και σολφέζ που τραγουδιούνται σε τρανσπόρτο
- παραδείγματα γνωστών μελωδιών της κλασικής και παραδοσιακής μουσικής διαφόρων χωρών
- δίφωνες και τρίφωνες ασκήσεις καλλιέργειας της ακοής
καλλιεργείται η αντίληψη των διαστημάτων, η ονοματολογία, η αντίληψη του Μείζονα και Ελάσσονα τρόπου, η ικανότητα για τρανσπόρτο (μεταφορά), η αίσθηση τονικού κέντρου, η ρυθμική ακρίβεια, η μνήμη κτλ. Επιπλέον ο καθηγητής εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο αφού οι ασκήσεις είναι ήδη γραμμένες και δεν χρειάζεται να χάνει χρόνο για να τις δημιουργήσει.
Το βιβλίο αυτό καλύπτει όλα τα κεφάλαια της κλασσικής Θεωρίας της Μουσικής και επιπλέον αναφέρεται σε θέματα όπως η διασκευή, το μοτίβο, διάφορα είδη μουσικής, ελληνικούς – ευρωπαϊκούς και σύγχρονους ρυθμούς – χορούς κτλ.
Στο Γ΄ Τεύχος του βιβλίου γίνεται μια αναλυτική αναφορά σε θέματα της Αρμονίας, με στόχο την κατανόηση διαφόρων μουσικών εννοιών, όπως αναστροφές συγχορδιών, πτώσεις, διαδοχές βαθμίδων, μετατροπίες κτλ.
Τέλος, τα είδη των ασκήσεων που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της καλλιέργειας της ακοής δημιουργούν μία καλή βάση για προετοιμασία στο μάθημα «Έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών.
Οι ασκήσεις σολφέζ συμβολίζονται με:
Οι ασκήσεις καλλιέργειας της ακοής συμβολίζονται με:
Οι ασκήσεις σολφέζ συμβολίζονται με:
Βασικός στόχος των σολφέζ σε αυτό το βιβλίο είναι, όχι απλώς η καλλιέργεια της prima vista (η οποία επιτυγχάνεται με πληθώρα ασκήσεων κατά τη διάρκεια του μαθήματος), αλλά η ανάπτυξη της μουσικότητας του μαθητή και η σύνδεση της Θεωρίας της Μουσικής με τη Μουσική ως Τέχνη.
Ώς σολφέζ χρησιμοποιούνται ευχάριστες μελωδίες μικρής έκτασης οι οποίες αποτελούν αυτοτελείς μουσικές συνθέσεις σύγχρονου χαρακτήρα (swing, ragtime κτλ.) με ιδιαίτερα μουσικό ενδιαφέρον, ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό χαρακτήρα της «άσκησης».
Οι ηχογραφήσεις από τα σολφέζ και τα μουσικά παραδείγματα με συνοδεία στο πιάνο, κάνουν την ενασχόληση του μαθητή στο σπίτι ιδιαίτερα ευχάριστη, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνουν την προσπάθειά του να μάθει να τραγουδάει με μουσικότητα και τονική – ρυθμική σταθερότητα.
Τα εικονίδια CD παραπέμπουν:
- στα αντίστοιχα σολφέζ από τα αρχεία ήχου όπου στην Α περίπτωση ακούγεται κάθε σολφέζ ολοκληρωμένο (μελωδία και συνοδεία) παιγμένο στο πιάνο, ενώ στην περίπτωση Β ακούγεται μόνο η συνοδεία χωρίς τη μελωδία από κάθε σολφέζ, παιγμένη στο πιάνο
- στα αντίστοιχα παραδείγματα κλασσικής και παραδοσιακής μουσικής.
Σολφέζ 8 - Α' τεύχος (χωρίς αξίες - ένδειξη μέτρου)

Ακούστε τα παραδείγματα
Σολφέζ 35 - Α' τεύχος (Ragtime με τρανσπόρτο)
Το Α’ Τεύχος περιέχει τρία βασικά κεφάλαια:
– Το Ύψος των Ήχων
– Η Διάρκεια των Ήχων (Αξίες)
– Το Μέτρο
καθώς και κάποια επιπλέον θέματα μουσικής σημειογραφίας, όπως σημάδια επανάληψης, χρωματισμοί κτλ.
Περιεχόμενα Α τεύχους
Αποσπάσματα βιβλίου (pdf)
Το Β’ Τεύχος αναλύει τέσσερις βασικές μουσικές έννοιες:
– Τόνοι
– Ημιτόνια
– Κλίμακες (Μείζονες – εισαγωγή στις Ελάσσονες)
– Μείζονες και Ελάσσονες Συγχορδίες
– Διαστήματα
– Τρίηχα
καθώς και κάποιες επιπλέον μουσικές έννοιες, όπως κλειδί Φα, βαθμίδες, τρανσπόρτο κτλ.
Επίσης, στο Β’ τεύχος εισάγεται το δίφωνο τραγούδι – σολφέζ.
Περιεχόμενα Β τεύχους
Αποσπάσματα βιβλίου.
Το Γ’ Τεύχος αναλύει τις παρακάτω βασικές μουσικές έννοιες:
– Ελάσσονες Κλίμακες
– Αναστροφές συγχορδιών
– Ρυθμοί – Χοροί – Είδη Μουσικής
– Πεντάηχο – Δίηχο κτλ.
– Συγχορδίες με Έβδομη
– Αυξημένες – Ελαττωμένες Συγχορδίες
καθώς και κάποιες επιπλέον μουσικές έννοιες, όπως κλειδί του Ντο, μελωδικά στολίδια, χρωματική – πεντατονική – ολοτονική κλίμακα, μετατροπία, διασκευή κτλ.
Επίσης, στο Γ’ τεύχος περιέχονται δίφωνα σολφέζ με μεγαλύτερη ανεξαρτησία των φωνών καθώς και εισαγωγή στην αναγνώριση διαδοχής συγχορδιών.