Το βιβλίο αυτό είναι μια πρόταση διδασκαλίας βιωματικού χαρακτήρα και δίνει στον εκπαιδευτικό υλικό – ιδέες προκειμένου να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών του και να δημιουργήσει μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στη διάρκεια του μαθήματος, με στόχο όχι απλώς τη θεωρητική προσέγγιση κάθε μουσικού φαινομένου, αλλά κυρίως την ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών:

α) να το αναπαράγουν (τραγουδώντας ή παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο)
β) να το αναγνωρίζουν (όταν το ακούν).


Τα 
στάδια που ακολουθούνται είναι:

  • παρουσίαση ενός μουσικού φαινομένου (θεωρητική προσέγγιση)
  • τρόπος που ακούγεται (χρήση ασκήσεων και αντιπροσωπευτικών παραδειγμάτων γνωστών μελωδιών κλασικής και παραδοσιακής μουσικής διαφόρων χωρών)
  • τρόπος που τραγουδιέται (χρήση ρυθμικών και μελωδικών σολφέζ)
  • ακουστική αναγνώρισή του (χρήση ασκήσεων καλλιέργειας ακοής και dictée)

 
Τα σολφέζ αποτελούνται από ευχάριστες μελωδίες που σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες συνοδείες στο πιάνο (που περιέχονται στα CD – αρχεία ήχου) αποτελούν αυτοτελείς μουσικές συνθέσεις σύγχρονου χαρακτήρα (swing, ragtime κτλ.) με ιδιαίτερα μουσικό ενδιαφέρον, ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό χαρακτήρα της «άσκησης».


Το συνοδευτικό «Βιβλίο για τον καθηγητή», περιέχει τα σολφέζ εναρμονισμένα και γραμμένα σε παρτιτούρα για πιάνο (με αναγραφόμενες και τις συγχορδίες).


Εκτός από το μάθημα της Θεωρίας και Σολφέζ, το βιβλίο  χρησιμοποιείται συχνά στο μάθημα:

  • μουσικού οργάνου (πιάνο, βιολί, φλάουτο κτλ.)
  • χορωδίας
  • πρίμα βίστα
  • προετοιμασίας για τον « Έλεγχο μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων, για την εισαγωγή σε τμήματα Μουσικών Σπουδών.


Επίσης, τα σολφέζ (σε συνδυασμό με την παρτιτούρα από το βιβλίο του καθηγητή) χρησιμοποιούνται ως κομμάτια – ρεπερτόριο στην εκμάθηση μουσικού οργάνου.


Το βιβλίο αυτό διδάσκεται  σε μουσικά σχολεία, ωδεία, ιδιωτικά σχολεία, τμήματα μουσικών σπουδών , χορωδίες, φιλαρμονικές κτλ. και είναι κατάλληλο για μαθητές ηλικίας από 9 ετών και πάνω.

Περισσότερα

Στόχος αυτού του βιβλίου είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον τέτοιο, όπου η εκμάθηση της μουσικής να μετατρέπεται σε μια ευχάριστη και ενδιαφέρουσα ενασχόληση. Αυτό γίνεται με την προσέγγιση κάθε μουσικού φαινομένου, όσο γίνεται πιο πιστά στον τρόπο που ακούμε και αντιλαμβανόμαστε τη μουσική. Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται συχνά ως παραδείγματα γνωστές μελωδίες από την κλασική, παραδοσιακή και σύγχρονη μουσική διαφόρων χωρών.

Η αναπτυγμένη ικανότητα ακουστικής διάκρισης και αναγνώρισης μουσικών φαινομένων, είναι χρήσιμη σε έναν μουσικό στην εκμάθηση μουσικού οργάνου, στη συμμετοχή σε μουσικά σύνολα, ορχήστρες, χορωδίες, μπάντες φιλαρμονικών κτλ.

Χρησιμοποιώντας:

  • ασκήσεις καλλιέργειας της ακοής
  • ασκήσεις αναγνώρισης παρόμοιων ρυθμικών και μελωδικών μοτίβων
  • ασκήσεις απόσπασης προσοχής
  • ασκήσεις μίμησης
  • ασκήσεις σε κινητό Ντο
  • ασκήσεις prima vista
  • ασκήσεις και σολφέζ που τραγουδιούνται σε τρανσπόρτο
  • παραδείγματα γνωστών μελωδιών της κλασικής και παραδοσιακής μουσικής διαφόρων χωρών
  • δίφωνες και τρίφωνες ασκήσεις καλλιέργειας της ακοής

καλλιεργείται η αντίληψη των διαστημάτων, η ονοματολογία, η αντίληψη του Μείζονα και Ελάσσονα τρόπου, η ικανότητα για τρανσπόρτο (μεταφορά), η αίσθηση τονικού κέντρου, η ρυθμική ακρίβεια, η μνήμη κτλ. Επιπλέον ο καθηγητής εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο αφού οι ασκήσεις είναι ήδη γραμμένες και δεν χρειάζεται να χάνει χρόνο για να τις δημιουργήσει.

Το βιβλίο αυτό καλύπτει όλα τα κεφάλαια της κλασσικής Θεωρίας της Μουσικής και επιπλέον αναφέρεται σε θέματα όπως η διασκευή, το μοτίβο, διάφορα είδη μουσικής, ελληνικούς – ευρωπαϊκούς και σύγχρονους ρυθμούς – χορούς κτλ.

Στο Γ΄ Τεύχος του βιβλίου γίνεται μια αναλυτική αναφορά σε θέματα της Αρμονίας, με στόχο την κατανόηση διαφόρων μουσικών εννοιών, όπως αναστροφές συγχορδιών, πτώσεις, διαδοχές βαθμίδων, μετατροπίες κτλ.

Τέλος, τα είδη των ασκήσεων που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της καλλιέργειας της ακοής δημιουργούν μία καλή βάση για προετοιμασία στο μάθημα «Έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών.